Memori semalam semakin kabur... samar dan mengelirukan... terlalu banyak peristiwa yg berlaku dalam hidupku... sehingga aku terlupa dimanakah kronologi pengembaraan ku bermula.... dalam waktuku mencari helaian diari yang hilang... aku temui sekeping nota yang masih terlipat rapi... tersimpan elok di kotak fikiranku...
Sudah menjadi kebiasaan aku akan membuang segala memori yang melukakan agar pantas ku pulihkan kedukaan dan kembali tersenyum... namun mungkinkah aku sengaja membiarkan nota itu terus berada disitu walaupun sudah sekian lama tidak menyentuhnya....
Aku memberanikan diri membuka lipatan naskah itu... Perenggan pertama membawa ku melayang ke zaman kanak-kanakku.... bagaikan layar besar terpampang di hadapan ku... aku melihat 3 anak kecil berlarian riang di permatang sawah... desir angin menyapu wajahku... terasa seolah-olah aku turut berada di situ... berdiri tidak jauh dari mereka memerhati ke langit biru... 3 layang-layang terbang beriringan... jelas terpancar kegembiraan 3 anak kecil itu memacu gelendong benang... Abang... aku dan Gami...
Mungkinkah disebabkan angin yang tiba-tiba bertiup kencang atau aku yang tak reti memacu layang-layangku hingga putus talinya... aku mengejar layang-layang ku yang semakin jauh di bawa angin... mengharungi denai... selut dan lumpur memperlahankan langkahku... aku hanya mampu melihat layang-layangku semakin menjauh dan hilang dari pandangan.... mungkin juga ini antara kekecewaan terawal pernah aku lalui...
Mungkin pada waktu itu aku tidak tahu mengapa tiba-tiba hatiku terasa bagai ditusuk, pedih yang datang entah dari mana. Marah pada angin yang rakus membawa jauh layang-layangku dan juga kegembiraanku.... atau aku marah pada diri kerana tidak mampu mengawal layang-layangku sendiri... ?
Sugul ku tak lama... petang itu juga aku mengayuh basikal ke kedai Ujang membeli layang-layang baru.... seperti biasa aku aku akan memilih layang-layang gambar Batman... mungkin sebab tu dia tak pandai terbang...
Dalam kehidupan ini ada ketikanya sesuatu berlaku di luar kemampuan kita... di luar kawalan pemikiran... Apa yang pasti jangan pernah berhenti menggembirakan diri... aku gembira kerana naskah ini masih kemas di ingatan ku... mengenangkan Aku versi kanak-kanak di mana kedukaan tidak lama membelengguku... aku akan mencari jalan mengembalikan senyuman yang hilang.... itulah diriku yang teramat kurindui.....

0 comments:

About this blog

Jom Shout!


ShoutMix chat widget

Labels

Followers